Misi 365 hari : Melbourne 1.0

Assalamulaikum.....

Aku takde planning nak buat buku ke apa, walaupun ada orang suggest suruh buat buku. Sebabnya aku memang tak istiqamah dalam menaip/rekod pengalaman mengembara ni. I write for fun and sharing purposes. Tak tau la nanti tetiba dapat ilham jadi travel writer. Macam tak mungkin je...

So, after two month resignation notice and almost a month break, here I am in Australia.
Currently I'm staying with friends of friends of friends of friends house for free (rolling eyes). I have to be conscious of my spending as whatever amount of money that I have must  be divide by 3.5 (crying).

Touch down Melbourne Airport jam 9.40 malam, 14th Februari 2017.
Ye, aku tau Valentines Day. Tapi aku tak sambut dan yang penting ticket paling murah time ni...
Immigration was breeze. Tak ada pula kena soal apa-apa yang pelik. Dia just tanya apa visa aku sebab dekat arrival card aku tick nak duduk Australia selama setahun (hopefully, InsyaAllah). Cuma kena beratur panjang la..memang bertabah sungguh la kan. Tapi, sesungguhnya, rakyat Malaysia tak perlu beratur panjang. boleh pegi je kaunter epassport kalau passport kita ade lambang electronic tu. Aku je yang tak tau. hehe

Untuk declaration, aku declare yang aku bawa ikan bilis. Just in case dia nak check ke. Memang tak lah. Mungkin muka aku terlalu innocent untuk dilabel sebagai PATI kot...ehem..
Dan untuk tempoh pengembaraan setahun ni, aku bawa beg saiz anak gajah 16kg. Entah apa banyak sangat baju yang aku pack. Takut tak ada duit nak beli baju kat sini kot. hehe..

Dari airport pula ada orang yang tolong pick up. Kawan yang aku kenal melalui fb group working holiday 2016/2017. Plan asalnya aku nk tidur airport je malam tu sebab malas nak fikir transport kena gerak ke Melbourne city. Tapi beliau insist nak tolong angkut. Terharunya kita..... Jarang ada orang yang bersungguh- sungguh nak tolong aku ni. Aku pulak jenis yang susah hati kalau kena susahkan orang. Faham-faham jela.

Disebabkan lepas immigration semua dah pukul 11 malam, takkan la nak kacau tuan rumah aku menumpangkan? So, malam tu aku stay kat YHA North Melbourne (Female dorm, 4 sharing) harga dia AUD 41.50 semalam. Boleh kena stroke akaun bank aku kalau tiap-tiap hari tidur kat sini. hihi. Main terjah je sebenarnya, sebab last minute kan. nasib baik ade bilik kosong. Settle register semua, aku tidur tak ingat dunia...konon-konon penat naik flight yang mengambil masa hampir lapan jam tu.

Esoknya pagi-pagi baru aku bergerak ke rumah yang aku nak tumpang tu. Tak jauh mana, dalam 500 meter camtu je rupanya. Tapi disebabkan first time jalan kaki dan dukung anak gajah 16kg. Ada la rasa nak patah tulang belakang (drama sungguh..hehehe)

So, bila dah sampai sini apa yang aku nak buat buat?

The first thing is I'm getting Australian mobile number. The sim cost 2 dollar with reload of 30 dollar I will get 3gb data and unlimited call and text anywhere in Australia. Walaupun takde siapa pun aku nak call kat sini. hehe. Oh, I choose Boost as my service provider. sebab dia guna network Telstra, the most reliable telecommunication provider katanya. Duduk ceruk kampung mana pun mesti ada connection dan signal. Number phone ni penting sebab kita akan guna untuk buka akaun bank dan memohon "tax file number" aka tfn.

Lepas dah ada number phone, aku terus apply tfn online kat ATO (Australian Tax Organization). Tumpang wifi library. Gigih juga nak dapat wifi free yang kejap ada kejap tak ada ni. Benda free nak complain banyak pun macam mentel pulak. Nak apply tfn kena ada alamat Austalia. To be safe, aku guna alamat tempat aku menumpang tu. Sebab orangya baik-baik, mesti nanti diorang akan tolong aku lagi. hehe

Settle dua benda tu, aku terus pegi bank nak bukak akaun. Kot-kot nanti nak kerja, mestilah kena ada akaun bank. Kalau nak bagi gaji masuk lah. Boleh je kalau nak kerja tanpa gaji...hehe
Tapi disebabkan orang bank tu kata hari ni tak ada slot untuk buka  akaun, dia suruh datang esok..Kena bawa passport, copy visa and boarding pass (atau air ticket). Sebenarnya aku pun tak faham kenapa dia nak air ticket. Mungkin dia tak yakin aku ni datang terbang ke Australia.Barangkali beliau mungkin syak yang aku datang naik tongkang. Jadi, keesokannya aku datang bawa la semua benda tu. Dalam setengah jam, siap...... tapi yang tak bestnya, atm card/debit card dia akan hantar within 5 - 7 working days (rolling eyes). okay2.. this is Australia not Malaysia. Dah terbiasa dapat kad on the spot. So, agak susah aku nak faham stail orang sini.

Simbol Melbourne kot...depan airport je ni

Si anak gajah 16 kg

Bilik menumpang teduh




Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Misi 365 Hari: Melbourne 2.0

Misi Bandung - Day 3