Salam Taiwan: 24 -29 April 2019

Setelah lama tidak berkarya, meh la kita menulis serba sedikit pasal Taiwan.


Aku ke Taiwan pada 24 - 29 April 2019. Sekejap je. Nak clearkan baki cuti tahun 2018. 

Route aku lebih kurang macam ni. Taipei - Hualien - Ruifang - Taipei

Simple je. Jiufen yang terkenal tu pun aku tak pergi. Since travel solo ni tak perlu tanya pendapat orang. So mostly plan on the spot je.  Ikut cuaca hari tersebut. 


Detail Itinerary as below:

Day 1: Arrived Taipei. Taipei - Hualien by Train
Day 2: Explore Hualien - Taroko Gorge, Swallow Grotto, Shakadang Trail, Qixingtan Beach
Day 3: Haulien -  Ruifang by Train: Explore Bitou Cape Trail. Ruifang - Taipei. Malam explore Ximending Night Market
Day 4: Explore Yangmingshan National Park - Calla Lily, Taipei Grand Mosque, Shilin Night Market
Day 5: Explore Ximen by foot,  Chiang Kai Shek Memorial Hall, Taipei 101
Day 6: Explore Yangmingshan Park again- Xiaoyoukeng, Qingtiangang, Shilin Night Market (lagi)

Ini adalah itinerary sebenar. Sebab tu ada 2, 3 tempat aku ulang-ulang.

Accomodation:

Just Walk Hualien Backpackers 24 - 26 April 2020 (TWD 900)
Backpackers Hostel - Ximen 26 - 29 April 2020 (TWD 1688)

Halal Restaurant:

1. Chang's Beef Noodle (Ni aku ulang 2 kali. Beef noodle dia memang terbaik)
2. Toko Sakura - Sebelah Taipei Grand Mosque.

Budget keseluruhan: 

Aku rasa dalam MYR2k  termasuk Flight ticket ke Taiwan, accomodation, makan-makan, transportation etc. 

Cash aku bawa dalam TWD10000. Nak balik ada baki dalam TWD100++

Accomodation semua aku bayar cash.

Nah aku share gambar Beef Noodle dengan Dumpling. Terbaik sangat rasa dia. Gambar lain aku share di entry yang lain. Bila rajin. 









Comments

Popular posts from this blog

Misi 365 Hari: Melbourne 2.0

Misi Bandung - Day 3

Misi 365 hari : Melbourne 1.0