Ya Allah Aku Tak Ingin Sendiri

Sekarang ni, aku perasan, banyak buku2 motivasi yang menyentuh pasal orang2 masih blm bertemu dgn pasangan, buku ni salah satunya la..
bahan bacann yg sgt bagus, mengupas isu2 terkini, cara-cara untuk menghadapi kehidupan untuk org2 yg masih belum bertemu dgn pasangan..huhu..kire2nya mmg kene ngn batang hidung aku la..sbb kdg2 aku pon agak 'rimas' n 'tertekan' bile org tny aku pasal jodoh yg blm dtg2 kunjung tiba..lepas ni, bile ditanya2 n dikata2 adelah jwpn nak kasi..

Owh ye, sedikit ringkasan dari buku ni, jwapan2 utk soalan atau pertanyaan yg mmg selalu timbul dan menghiris hati
  1. knp blm kawen - cepat atau lambat, jodoh tu ketentuan Allah.kerana Allah yang paling tau bile waktunya kite akan kawen..x perlu dikejar..bila tiba waktunya, insyaAllah, kawen la
  2. jangan memilih2 - kenapa pulak xboleh pilih? pilihan tu penting, bile saya buat pilihan untuk kawen dengan lelaki dan bukan dgn perempuan bukankah itu sudah memilih nama nye.. (hehe..suke ayatnya)
  3. Kene usaha, jgn nk tggu saja - kalau nak usaha pon agak2 la..xkan la smpai nmpak seolah2 kite terdesak..seorg muslimah itu kan tggi maruahnya..tggi sifat malunya.jgn sampai tergadai maruah, terosak akhlak..usaha tu dgn doa dan tawakkal kepada Allah.(yang ini pendapat saya sendiri.)
kepada yang masih sendiri:


Tips2 utk jadi lebih +ve

  1. melihat masalah sebagai cabaran
  2. menikmati hidup
  3. berfikiran terbuka untuk menerima saranan dan idea
  4. menghapuskan fikiran negatif
  5. mensyukuri apa yg dimiliki n jgn berkeluh kesah dgn yg bkn milik kite
  6. x dgr gosip yg xmenentu
  7. x buat alasan, tp trus bertindak
  8. menggunakan bahasa yg +ve
  9. menggunakan body language yg +ve
  10. mementingkan harga diri
kupasan lebih lanjut, boleh la didapati dlm buku tu..huhu..xlarat nk buat summary..
    memang xrugi bace (chewah..cam promote je)..lebih2 lagi untuk org2 yang masih sendiri..
    supaya kite terima dengan redha ketentuan Allah..
    smoga dgn buku yg dibaca ini, kite lebih memahami bahwa semua perkare adalah ketentuan Allah..
    Lain org lain rezkinya..
    maafla..xsempat nk rotate gambar
    Jazakallah..

    ps: kredit to burhan sodiq (pengarang Ya Allah Aku Tak Ingin Sendiri)

    Comments

    1. ni novel ke buku motivasi. cover cm novel je.hehe

      ReplyDelete
    2. buku motivasi..bes..pasni rase cam nk bercinte pas kawen je..hehe..aku ade beli lg satu.. la tahzan kerana cinta..tp xhabis bace..cam xberape menarik..hehe

      ReplyDelete

    Post a Comment

    Popular posts from this blog

    Misi 365 Hari: Melbourne 2.0

    Misi Bandung - Day 3

    Misi 365 Hari: Hillston - Canberra - Sydney - New Castle (October 2017) Part 1