Cinta Sufi..

hehe..tajuk xbleh blah.. aku hanya nk berkongsi pendapat pasal Cinta Sufi ni..

Actually, ni pasal novel Ramlee Awang Murshid..novel ni adalah kesinambungan dari Bagaikan Puteri, Cinta Sang Ratu n Hijab Sang Pencinta.. aku ni bukan la peminat tegar RAM..
tapi utk trilogi yg ni(tri tu utk 3, ni dah 4, panggil quadlogy kot) ..mmg aku follow abis2 an..xtau kenape..tragic kot cite die..Cinta Seorg lelaki melayu terhadap wanita (Haryani, Ratna and skang ni Catalina) didalam hidupnya yang mengikut lunas2 islam..cewah..ayat aku..Laksamana Sunan cam Wali la kirenye..tp bukan maksum la..

Novel ke-4 ni kesinambungan dr Hijab sang pencinta..Dalam novel ke-4 ni, Laksamana Sunan berjumpa ngn catalina (serikandi portugis) yang mengembara ke Hulu Melaka untuk mencari masa depannya, Maryam..dalam masa beliau ditemukan ngn Luna yang mencintai beliau dalam diam bertahun2 lamanye..pastu ade la skit action lawan2 ngn org jahat, Syaitan Laknatullah and Jin Jahat..Hang Tuah ngn Puteri Gunung Ledang pon ade skali, watak sampingan.. pastu ade Bangse Polip - makhluk bersayap yang menyerupai manusia, aku andaikan bangsa polip ni adalah jin, sbb diorg boleh terbang n hidup beribu tahun ade persamaan ngan cite nabi Sulaiman Alaihi Salam ngn Jin2 yang tunduk menghormati Baginda sbb bangse Polip ni hormat ngn Laksamana Sunan..
ade satu ayat yang menggambarkan keperibadian Laksaman Sunan ni, aku cited ayat dari novel ni -

"mencintainya (Laksamana Sunan) adalah menjurus kepada mencintai Allah"...

Kalau Laksamana Sunan ni wujud, mmg aku dah pinang die..hehe
Tapi, pengolahan cite cam kureng skit..3 novel yg before ni played with my emotion ..yang ni hambar skit..

In short, xrugi, beli novel ni..walaupun ending die cam tergantung..Rasenye ade sambungn ke-5 kot..ape2 pon tggu la..

Paham ke ngn ape yg aku cite ni? kalau xpaham, korg bace la novel die..aku ni bab penyampaian truk skit, sbb tu xjd cikgu..Sape2 yg nk pinjam novel ni, roger2 la aku..


p/s: i'm over Edward cullen,now, i'm in luv with Laksamana Sunan.

Comments

  1. bgsnye wat review..ak pengikut tegar RAM..smua koleksi ade kecuali trilogi tombirou..ranggau ngan mandatori..;))

    agreed with u..pengolahan novel kali ni kurg cket..sampaikan ni lah novel plg lambat ak habiskan...br separuh jln jer..tgk belakang..dh tau jln cerita cemaner..cuma nk pastikan kisah cinta dier jer cmner...hati Sunan tetap pd Ratna Sang Ratu..;))

    anyway..Laksamana Sunan tuh mmg ade dlm sejarah indonesia tau aina..;P

    ReplyDelete
  2. wow~~
    ramlee awang mursyid mmg besh..
    die nye novel cm real taw..
    rse cm meremang je ble bce..hahahaha
    sy mmg peminat novel..
    dh ade 40++ koleksi novel..
    but RAM nye la yg plg besh..n xjemu bace..

    ReplyDelete
  3. una, aku kn br2 lg berblog ni..sume bende aku nk review..tp klu sehari ade 2,3 entry cam terover kemaruk lak..so, i pilih novel ni untuk mskkn dlm my entry..sok2 ade lg novel yg aku akak review, sbb aku byk novel..ehehe..apsal laksamana sunan ade dlm sejarah indonesia not in sejarah malaysia??

    nanakyu-im not RAM mania, trilogi ni je yg i follow dgn pnoh smgt..hoho..hehe..but i do read his other novel..i novel mania gaks..stat kumpul novel from darjah 6, xkire lak ade bape novel..but, locker 3pintu dah pnoh ngn novel..hehe..my fav- adam hawa by aisya sofea..byk ulang2..ulang2 lg..n ulang3 lg..hehe

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Misi 365 Hari: Melbourne 2.0

Misi Bandung - Day 3

Misi 365 Hari: Hillston - Canberra - Sydney - New Castle (October 2017) Part 1