Tanggungjawab wanita

Masa aku siap2 nak balik keje tadi, bos dtg n mintak tolong scan a few document, n pastu i need to teach my friend on how to scan a document..

Dipanjangkan cerita, masa tengah ajar2 kwn aku utk scan document, kitorg pon berborak.
My colleague Mr.MK pon ckp pasal org pompuan skrg mls nak masak..hehe..(dlm ati terase gak sbb aku mls masak). Menurut beliau lagi, orang prmpn walaupon blajar tggi mane, akhirnye balik gak ke dapur..xgune blaja pandai2 kalau xpandai masak.. (terase aku!)..orang perempuan juga perlu tau serba-serbi selain masak, jaga anak, urus rumah..seolah2nya beliau nak ckp sume urusan tu adalah tanggungjawab wanita..dalam2 tu die sempat lagi mengutuk aku tu, xreti masak..x ditrain dr kecik utk masak.. balik keje tinggal makan je, sbb mak da masak.. time die kutuk tu, aku xbangkang la sbb aku mmg xreti masak pon..hehe

Dan seolahnya, pada pandangn beliau, kualiti wanita itu dinilai dari die pandai masak atau kemas rumah atau pon jage anak2..kalau msk xsedap, kemas rumah xbersih, anak2 xpandai, tu sume sbb wanita tu yg xpandai ataupun kurang berkualiti..mmg xdinafikan ciri yg tersebut tadi tu penting, tapi, cube renungkan, kat mana peranan suami bile sampai bab masak, kemas rumah n jage anak2?

Aku memang kurang setuju dgn pendapat Mr. Mk...menurut pandangan aku lak, kalau nak diikutkan, zaman sekarang ni, org pompuan bekerja same beratnye macam kerja yg laki buat..balik rumah nk kene kemas rumah, mandikan anak2, masak untuk mkn malam, xletih ke? aku yg tolong2 mak skit2 je kt rumah pon rase letih.. Suami lak balik keje, tggu bini hidang makanan terus makan, pas semayang maghrib..si suami akan tengok berite, pastu kene plak time skang musim bola- tepat jam 10 tengok bola plak..Isteri plak tunggang langgang siapkn baju suami untuk esok, lyn anak wat keje skolah, basuh baju, lipat baju, mop lantai, basuh pinggan mangkuk or periuk belange..tu belum campur ngan anak2 punya kerenah..

Aku bukan la condemn orang lelaki ni, tapi bile dipikir2kan, tanggungjawab wanita sekarang ni seolah2 da bertambah 100%. Betape cekalnye wanita zaman skang..mmg ironwoman..untuk laki2 yg bakal nk kawen rasenye boleh jadikan ape yg aku tulis ni sebagai renungan. yang da kawen, rasenye elok la ringan2kan tulang tolong isteri kat rumah, lagi2 kalau isteri tu bekerja..
ingat2la isteri tu amanah Allah..

Comments

  1. aku setuju dgn ko 100%. ppn kena keja kalau x kewangan keluarga x mencukupi. so ppn menanggung beban sama banyak dgn suami. oleh itu, suami kenala prihatin & sama2 tlg isteri buat keje rumah. ye x

    ReplyDelete
  2. ye..btol tu ape yg arin ckp..hehe..
    so, en.apai kene rajin2 tolong puan arin dirumah~

    ReplyDelete
  3. hahaha...actually klu ikut y sbnrnye..smua tggjwb tuh jatuh pd lelaki..pmpn hny membantu meringankan beban yg y perlu..tu yg org slh konsep...

    dh kawen nati pndaila ko msk aina...;))

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Misi 365 Hari: Melbourne 2.0

Misi Bandung - Day 3

Misi 365 Hari: Hillston - Canberra - Sydney - New Castle (October 2017) Part 1